Heeft jouw marketingafdeling de juiste focus?

Hoe krijgen we meer vat op de wereld aan mogelijkheden op marketingebied? Hoe weten we wat wél en wat niét werkt?


Bert Boersma

Dit artikel is gericht op managers van MKB’s in (Noord)Nederland die verandering willen aanbrengen in hun marketingstrategie. Dit hangt vaak samen met de invulling van de marketingafdeling.

Het artikel focust zich op de vertaalslag naar online marketing en -strategie. Om de eenvoudige reden dat online al jaren onze specialisatie is en we hierin veel ervaring hebben opgedaan.


1. Voor degenen die onder een steen hebben geleefd: de wereld verandert!

De digitale revolutie komt er niet aan. Nee, we zitten er middenin! Of je het nu wilt of niet 🙂 Hier wil ik niet teveel op ingaan omdat de tendens ‘het valt wel mee’ de laatste jaren is bijgedraaid naar “Hoe verander ik mee?”

 

Focus op focus

Focus is het woord van de komende jaren. Zonder focus wordt het lastig om de juiste stappen te maken op wat voor gebied dan ook, zo schrijft RTL. Dit betekent dus dat je je niet als een malle vol op elke trend hoeft te storten. Focus mag best veranderen maar als je je 100% op één ding focust is het niet mogelijk om je ook 100% op iets anders te focussen. Je doelgroep zit hier waarschijnlijk helemaal niet op te wachten. Niet voor niets zijn er enorm veel burn-outs de afgelopen jaren. Er zijn te veel prikkels om ons heen! (bron: Arbo Online)

 

Te veel prikkels zorgt vooral voor keuzestress en burn-outs

Het is dus niet gezegd dat jouw doelgroep staat te wachten een overvloed aan nieuwe tools en andere oplossingen. Dit inzicht komt steeds meer naar voren op (content)marketing gebied. ‘De redenen voor alle mislukkingen, frustraties en chagrijn die we om ons heen zien, zit als het ware al ingebakken vanaf het begin: er moet snel iets worden gemaakt, er moet snel worden gescoord. En als dat niet lukt, bedenken wel snel iets anders.’. Zo schrijft Frankwatching).

“Concreet betekent dit bij veel organisaties die we dit jaar van binnen hebben gezien, dat er een pas op de plaats wordt gemaakt. Wat moeten we met al die kanalen? En met die lawine aan interactie?”

– John Verhoeven (contentstrateeg)

Er worden stappen gemaakt door MKB-ondernemers!

Steeds meer traditionele MKB’s willen advies op online gebied en hiervoor klaargestoomd worden. We merken dat online georiënteerde en middelgrote bedrijven online- en contentmarketeers vaker zelf aannemen. Een mooie ontwikkeling omdat er dan meer mankracht is om online resultaat te bereiken!

 

Innovatie in bedrijfsvoering

Er wordt steeds meer gewerkt met digitale oplossingen in de bedrijfsvoering blijkt uit onderzoek van de RUG.

De geweldige tool Monday.com helpt ons al jaren met onze klantcommunicatie en projectbeheer. Deze tool ontwikkelt bovendien continu. Een deel van onze klanten heeft deze tool inmiddels ook omarmd.
 

Marketingbudget wordt beter besteed

Het marketingbudget wordt aangepast naar waar het beste/meeste aanbod is (bron:ICT Magazine). Steeds meer bedrijven kiezen bewust voor een kleine selectie aan kanalen waarmee ze naar buiten communiceren (bron: Emerce).

MKB’s durven meer te investeren in marketing en innovatie. Rendement stelt dat zeven van de tien MKB’ers willen investeren.

Maar liefst 69% van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) is van plan om de komende vijf jaar te investeren. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.059 Nederlandse MKB’ers. Zij willen vooral investeren in nieuwe apparatuur, marketing en ICT.

Investeren in strategische advisering

Bedrijven begrijpen telkens meer dat ze beter eerst kunnen investeren in strategisch adviseurs. Op basis van een doordachte strategisch maken ze keuzes voor de juiste procesoptimalisatie en techniek (bron: Emerce)

innovatie-afbeelding

Thijs Broekhuizen stelt: ‘De toegenomen aandacht voor innovatie in het Noorden is structureel’


2. De transformatie naar digitale impact blijft een uitdaging

Ondanks de verandering zien we dat veel bedrijven het lastig vinden om de digitale transformatie te starten. Dit wordt bevestigd door onderzoek bij het MKB in Noord-Nederland (bron: RUG).

“Hoe kan de digitale technologie zo ingezet worden dat zij meerwaarde creëert voor de klant en het businessmodel verbetert?’. Daarvoor is specialistische kennis nodig in de vorm van een digitaal specialist of team. Bedrijven die deze specialisten in huis hebben, zijn wél in staat om digitaal te blijven verbeteren.”

Thijs Broekhuizen (Hoogleraar RUG)

Een aantal voorbeelden die we zelf voorbij hebben zien komen, zijn:

Gebrek aan centrale communicatie

Daar waar meerdere partijen samenwerken aan een opdracht, is de kans op miscommunicatie groter. Bij nieuwe samenwerkingen tussen meerdere bedrijven is het altijd aftasten of deze matchen. In het digitale landschap zie je dat mede daarom bureaus fuseren naar een verzameling van bedrijven die vanuit een centrale branding opereren.

 

Verwachting niet goed in beeld gebracht

Het verwachtingsbeeld klopt niet bij de realiteit. Dit zorgt voor onrust bij zowel de opdrachtgever als -nemer. Ook komt hier vaak ter sprake dat er geen verwachting wordt uitgesproken richting het grotere doel. Zorg ervoor dat elke medewerker van je bedrijf in grote lijnen weet waar hij aan bijdraagt. Een marketingteam weet anders niet wanneer iets wel of niet goed is. Laat staan of het waarde bijdraagt aan het hogere doel van de organisatie.

 

Focus te veel op details/brandjes blussen

In sommige instanties zien we dat marketingmedewerkers, vaak met de druk van bovenaf, veel bezig zijn met kortetermijnwerkzaamheden op detailniveau en probleemoplossing. Dit gaat ten koste van de resultaten én het vertrouwen van de marketingmedewerkers. Ze lopen vast op details, vaak opgedragen ‘van bovenaf’. Dit blokkeert niet alleen de creativiteit maar ook het vertrouwen om in het vervolg zelf initiatief te nemen.

covey matrix table

Bij MediaSoep hebben we het dan vaak over ‘in het linkerbovenhoekje bezig zijn’, doelend op de bovenstaande afbeelding bekend van Stephen Covey’s 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Waar je je wilt begeven is rechtsboven! Dit geldt in onze ogen niet alleen voor leidinggevenden maar voor elk bedrijfsniveau.

 

Te langzame besluitvorming (over te veel schijven)

Voor grote organisaties is het besluitvormingsproces eentje van de lange adem. De wereld van nu is snel. Het kan enorm frustrerend zijn om weken of maanden te wachten op een beslissing om een nieuw idee uit te rollen, wetende dat het momentum waarschijnlijk al voorbij is!

 

Gebrek aan leiderschap/projectbeheer

Een cliché maar zonder goed management en/of rolverdeling neemt de complexiteit en frustratie toe. Ook zelfsturende teams hebben sturing nodig. Maak vooraf afspraken en kom regelmatig samen om de gemaakte afspraken te analyseren en waar nodig bij te stellen. Zoals eerder aangegeven, is hierin de vastlegging van verwachtingen een belangrijk onderdeel.

 

Tegen welke uitdagingen loopt jouw bedrijf aan in de online wereld? Wij wisselen graag met je van gedachten.

Kom in contact

3. Wat zijn de gevolgen hiervan?

Bij sommige bedrijven voelt het marketingteam zich ontevreden door deze problemen. Onderstaand vind je een aantal gevolgen:

 

Het gaat je tegenstaan. Werkt online marketing wel écht zo goed?

We horen nog regelmatig dat bedrijven ‘niet meer zo geloven in online marketing’. Vaak liggen hier slechte ervaringen aan ten grondslag, waardoor het vertrouwen in online marketing is geschaad. Zonde! Want op deze manier lopen bedrijven veel commerciële kansen en dus ook keiharde omzet mis.

 

Twijfel aan je mensen. Is mijn team capabel genoeg?

Omdat de resultaten tegenvallen, ontstaat er twijfel. De een reageert bij twijfel door nog harder (als een kip zonder kop) te gaan werken. Managers hebben vaak de neiging om keuzes te maken voor het team. Op deze manier creëer je een situatie waarin medewerkers niet of nauwelijks zelf nadenken en enkel uitvoeren wat hen opgedragen wordt.

 

Welke partij bij problemen?

Je ziet dat er dingen fout gaan. Maar bij welke partij moet je zijn? Dit is vooral voor de marketingmanager een uitdaging. Veel tijd en energie gaat verloren in onduidelijkheid op dit gebied. Het grote voordeel van een full-servicebureau is dat je één vast aanspreekpunt hebt die helemaal op de hoogte is van de stand van zaken.

 

De kosten gaan in de verkeerde werkzaamheden zitten

We zien regelmatig dat het marketingbudget besteed wordt aan de verkeerde dingen. Voor enkele duizenden euro’s een advertentie in de landelijke krant zetten om jong talent te werven bijvoorbeeld. Het aantal aanvragen viel toch wel tegen; dat waren er nul;).

Dit heeft vaak te maken met het niet (juist) inzichtelijk hebben van doelen en doelgroep. Het gebrek aan stellen van meetbare doelen die bedrijfs(of afdelings-)breed worden gedragen zorgt voor onrust en verspilling van tijd én geld. Medewerkers weten niet goed welke acties waardevol zijn. Laat staan wát en wáárom deze keuzes bijdragen aan een groter doel. John Doeer verwoord dit op een prachtige, kernachtige manier in zijn TedTalk.


4. De digitale wereld biedt veel mogelijkheden

En daar komen we bij de kern van het probleem van vele organisaties. Er zijn zóveel mogelijkheden en keuzes. Wat zijn de juiste?! Met de groei van MediaSoep is onze doelgroep verschoven. Naast het bedienen van de MBK’er, adviseren we (afdelings-)managers en voorzien in de behoefte van de uitvoerende specialist.

Ons doel is om focus te brengen in de wereld aan mogelijkheden. Dat brengt voldoening en rust. Zodat jij én je team betere stappen maken op online gebied.
Ken je dat gevoel? De voldoening dat je zichtbaar stappen maakt en meetbare resultaten haalt. Resultaten die direct bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen!

 

Klant aan het woord:

“Ik geloof in online ondernemen. Op deze manier kan ik grote impact hebben zonder een groot team aan te sturen. Er poppen continu nieuwe ideeën op in mijn hoofd. MediaSoep helpt mij om deze ideeën te kanaliseren en onze online ambities te realiseren. Ze adviseren strategisch en zijn mijn helpende handen op technisch gebied.”

 

Weten welke mogelijkheden online biedt voor jouw organisatie?

Kom in contact

7 tips voor bedrijven met een eigen marketingafdeling

Een aantal tips om meer resultaat te krijgen met je marketingteam.

 

1 Ken je mensen en hun specialisaties

Door per medewerker focus te bepalen, gaat de kwaliteit van werk omhoog en krijgen medewerkers meer vertrouwen. Afwisseling in werk en meerdere specialisaties is natuurlijk altijd goed. Maar als iemand tien dingen tegelijk moet leren, dan is de kans van slagen klein.

 

2 Verzamel specialisten om je heen

Zodra je goed in kaart hebt wat de specialisatie is van jouw marketingteam, is het tijd om één of meerder partners om je heen te verzamelen. Zo kun je voorzien in de complete behoefte op online-marketingvlak.

Zo zijn er full-service-aanbieders die vaak samen met meerdere bedrijven onder één dak hun dienstverlening aanbieden. Uiteraard kun je ook losse specialisten inhuren. Het risico hiervan is dat onderling samenwerken niet altijd gestroomlijnd is. De keuze is persoonlijk. Spreek in ieder geval duidelijk je verwachtingen uit naar potentiële samenwerkingen.

 

3 Experimenteer en leer!

Geef je medewerkers vrijheid om te falen. Hierdoor leren ze wat wel en niet werkt. Goed voor hun ontwikkeling én goed voor het bedrijf(sresultaat).

 

4 Weet waar je in investeert

Voordat je investeert in de uitvoer van marketing, is het noodzakelijk om inzichtelijk te hebben waarom je gaat investeren en wat je kortetermijnbedrijfsdoelstellingen zijn. Dit hoeven geen uitgebreide rapporten te zijn. Een marketingstrategie dat op 1 a4’tje past en duidelijk is voor het hele team, kan genoeg zijn! Zodra dit volledig in kaart is gebracht, kun je samen met het marketingteam een losse doelstelling bepalen.

Door je team hierin te betrekken, creëer je eigenaarschap en maakt je team betere keuzes waar zij wél en niet in investeren.

Wij hebben in het verleden meerdere keren de situatie gehad dat een opdrachtgever een opdracht bij ons neerlegt, waarover we vervolgens adviseren om dit niet te uit te voeren. De beoogde oplossing van deze opdrachten is vaak gebaseerd op eigen aannames en het gewin van de klant zelf. De focus ligt niet op de oplossing voor de eindklant, maar van de opdrachtgever zelf.

 

5 Kies een aantal tools om mee te werken

Communiceren en documenteren is een van de grootste uitdagingen als het gaat om samenwerken met meerdere partijen/teams. Door communicatie centraal te houden (dus niet via mail) en een of meerdere mensen de verantwoordelijkheid te laten nemen om trajecten te managen, behoud je overzicht. Dankzij dit overzicht weet je beter waar je staat én welke volgende stap je kunt zetten richting een groter doel.

De tevredenheid van onze medewerkers meten we met hulp van ‘LEO’, onze vriendelijke robotvriend, ontwikkeld door Officevibe. Hij vraagt onze medewerkers wekelijks naar hun tevredenheid.

 

6 Experimenteer met nieuwe tools

Ons advies is om te investeren in online tools waarvan bekend is dat ze altijd doorontwikkelen. Zo groeit deze tool mee met de vraag van de doelgroep én de markt. Houd evengoed je ogen open voor nieuwe spelers. Wij verkennen regelmatig nieuwe tools en wanneer ze bevallen, testen we of ze een verbetering kunnen zijn voor onze werkprocessen.

 

7 Maak resultaten meetbaar

Wij houden van meetbare resultaten. Zo halen we veel data uit Simplicate. Deze business-softwarepartij uit Groningen voorziet in onze behoefte aan meetbaar inzicht in: planning, (terugkerende) omzetrapportages, verzuim, verlof en projectresultaten. Sinds vorig jaar werken wij met KATA-coaching en maken we zelfs ons coachingstraject meetbaar!

 

 

Klant aan het woord:

“De steeds verdere digitalisering van de wereld heeft ook onze branche, de zeilmakerijen ingrijpend veranderd. Mede dankzij MediaSoep hebben wij deze professionaliseringsslag kunnen maken. Met onze partner MediaSoep kijken wij uit naar een gezonde toekomst!”


5. Welke rol speelt MediaSoep in deze uitdaging?

Met een team van 10 specialisten helpen wij onze klanten op online gebied. Onze klanten zijn:

  • Middelgrote bedrijven met een eigen marketingafdeling (of -medewerker)
  • Corporates met eigen redactieteam
  • Online-minded ondernemers

Waar helpen we onze klanten mee?

  • Strategische positionering en advisering op online gebied
  • Organisatie/monitoring op online-marketinggebied
  • Advisering over en voorziening in online tools (WPSoup/Monday/Semrush)
  • Technische realisatie van websites/webshops
  • Inrichting en doorontwikkeling van het CMS (het gebruikersgemak van WordPress met een eigen motor)
  • Verlening van technische service en support

Hoe we dat doen?

  • Met (bestaande) digitale tools
  • Behapbaar maken van grote uitdagingen en projecten
  • Als klankbord; we denken proactief mee naar gelang de behoefte
  • Meten wat wél en niet werkt

 


 

Waarmee kunnen we jouw organisatie helpen?

Ben je na het lezen van dit uitgebreide artikel nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van online? Wij geven helemaal gratis drie strategische ‘1 op 1’ verkenningssessies weg!

Voor deze verkenningssessie nodigen we jou uit om bij ons op kantoor te gaan sparren met eigenaren Bert, Freek of Jorrit. Voordat we aan deze sessie beginnen vragen we jou een focusgebied te kiezen. Bijvoorbeeld: De website(s), online marketing of jullie bedrijfspositionering. Aan het eind van deze sessie heb je in grote lijnen een idee van een actieplan om hierin de eerste stappen te maken.

Doe mij een gratis online verkenningsessie!

 


 

Wij zijn MediaSoep.
Een strategisch online bureau uit Joure.
Wij geloven dat ondernemend Noord-Nederland mee moet in de digitale wereld.
Want deze wereld biedt enorm veel kansen.
Ons doel is om jou te helpen in deze zoektocht.

 

“In the new world it is not the big fish which eats the small fish, it’s the fast fish which eats the slow fish”

- Klaus Schwab, World Economic Forum