Hoe schrijf je conversie verhogende content?

Voorkom dat concurrenten met jouw verhaal aan de haal gaan en onderscheid jezelf met super aantrekkelijke content marketing.


Lisa

Hoe schrijf je conversie verhogende content?

Waarom ook de grote ketens kunnen omvallen door slechte content

Veel ondernemers lopen tegen het probleem aan dat ze te weinig klanten binnenhalen via internet. Verrassend, want de online bestedingen van de Nederlandse consument groeit gigantisch. ‘Voorkom dat concurrenten met jouw verhaal aan de haal gaan en onderscheid jezelf met super aantrekkelijke content marketing’. Tijdens het lezen van ‘Maak ze gek’, een topper van een online marketingboek bleef dat me bij. Tijd om hier meer over te delen met jou als trouwe lezer!

Kijk eens hoeveel grote winkelketens de afgelopen jaren zijn omgevallen. Online winkelen krijgt hier meestal de schuld van. Dat lijkt ook te kloppen, want er wordt inderdaad ieder jaar steeds meer online gewinkeld en worden er ieder jaar weer veel nieuwe webshops geopend die concurreren met de fysieke winkels in het lokale winkelcentrum. Maar óók die online winkels redden het lang niet allemaal. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 25% van de gestarte webshops binnen twee jaar alweer sluiten. Dit komt omdat zij zichzelf niet onderscheiden tegenover hun concurrenten.

Onderscheid jezelf van de rest

Als je niet kunt opboksen tegen je concurrent is het verlagen van je prijzen de snelste manier om klanten terug te lokken. Dat lijkt dan misschien ook de meest logische stap om te doen, maar dit is te voorkomen. Door jezelf succesvol te onderscheiden van de rest geef je klanten redenen om voor jou te kiezen, deze redenen hoeven niets met je prijzen te maken hebben. Wanneer je dit nou heel goed doet, kun je de prijzen zelfs verhogen!

verslaafd aan goede content

Mensen zijn verslaafd aan goede content.

Maak klanten helemaal gek

Om te blijven opvallen in jouw markt, is het belangrijk om klanten helemaal gek van jou te maken. Dit begint door iets over jezelf te vertellen wat ze nog niet eerder hebben gehoord. Even geen reisorganisatie die zegt dat je ‘zorgeloos’ op reis gaat of die tientallen organisaties die je ‘op de hoogte houden’ met een ‘nieuwsbrief’. Wanneer je dezelfde woorden gebruikt als je concurrenten, heeft dat één voordeel. Klanten begrijpen direct wat je bedoelt. Maar doordat deze woorden zo bekend zijn, wordt je marketing sneller genegeerd.

Trek de aandacht met je content

Alles wat onbekend is trekt aandacht van het onderbewuste. Denk hierbij aan je Unique Selling Points. Het liefst zijn dit dingen die voor buitenstaanders gemakkelijk te controleren zijn en dingen die jouw concurrenten niet kunnen claimen. De bedrijven die dat gebruiken zijn gemakkelijk herkenbaar, omdat zij niet eens markentingtaal nodig hebben. Als zij in simpele woorden beschrijven wat nou zo uniek aan hen is, komen ze al heel overtuigend over. Dit is simpelweg omdat hun verhaal niet zo bekend is als die van anderen.

"Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read."

- Lea Burnett

Het vinden van jouw unieke punten

Het kan moeilijk zijn om deze unieke punten te vinden, omdat deze punten gewoon in jouw DNA als ondernemer zitten. Jij werkt gewoon zo. Je zou het bijvoorbeeld vanzelfsprekend kunnen vinden om betere service te verlenen, vriendelijker te zijn voor je klanten of om meer te leveren dan je belooft had. Waarschijnlijk sta je er helemaal niet bij stil dat anderen dit niet doen en waar jouw klanten juist zo laaiend enthousiast over zijn. Dit kan zijn omdat je gewoon bescheiden bent of omdat je opzoek bent naar te grote punten die jouw bedrijf uniek maken. Hierdoor ga je dingen over het hoofd zien. Hou het dus simpel.

Het zit in de kleine dingen

Wat voor jou heel normaal is, kan voor klanten juist de reden zijn om voor jouw bedrijf te kiezen en hier altijd trouw aan te blijven. Ga dus opzoek naar alle kleine dingen die je uniek maken en vermeld deze duidelijk in je content marketing.

Heb je nou het gevoel dat een concurrent precies hetzelfde over zichzelf kan zeggen als jij? En doet hij precies hetzelfde als jouw bedrijf? Dan ben je hierin misschien niet uniek. Bedenk dan hoe je je product of dienst kunt versterken. Voeg een aspect toe dat klanten handig vinden en focus daarop in je marketing. Dat hoeft niet perse iets groots te zijn. Een klein detail kan al genoeg zijn voor een volledig nieuw product of een complete marketingcampagne.

superheld klant

De klant is de superheld in jouw verhaal.

Vertel eens wat over jezelf

Het meeste respect krijgen ondernemers van hun klanten. Voor je klanten ben jij een held, omdat jij hun probleem het allerbeste oplost. Ze voelen een soort klik met jou. Verhalen zijn een vorm van marketing die onweerstaanbaar is voor de hersenen. Dit komt omdat je dan even geen onzin verteld. Die onzin-momenten zorgen ervoor dat mensen tijdens de reclame om plaspauze gaan en dat je tijdens die voetbal wedstrijd van je zoon de reclame borden negeert. Content die verhalen omvat zijn wél aantrekkelijk, omdat deze uit beelden bestaan. Geen enkele andere soort van informatie wordt zo snel herkend, verwerkt en opgeslagen dan beeld.

Zorg voor herkenning

Laat je klanten zien waar je vandaan komt, wat je hebt meegemaakt en waardoor je bent gaan ondernemen. Vertel hoe je er emotioneel in zit. Vaak is dat de diepste reden waarom je dat bedrijf hebt. Emoties die veel ondernemers motiveren zijn bijvoorbeeld verbazing, verontwaardiging, nieuwsgierigheid, onrecht, angst, hoop en verlangen naar verlossing. Omdat je klanten zich vanuit hun eigen leven sterk zullen herkennen in jouw verhaal, zullen ze zich verbonden aan je voelen. Door jouw verhaal zullen klanten jou altijd aanbevelen bij anderen.

Maak van je klant altijd de held

Als we slecht nieuws krijgen, is onze aandacht meteen getriggerd. Al helemaal als het gaat over onszelf, maar dat hoeft niet eens. Slecht nieuws scoort sowieso altijd beter dan goed nieuws. If it bleeds, it leads is een oude Amerikaanse journalistenwijsheid. De realiteit is gewoon dat goed nieuws minder nieuwswaarde heeft.

Klanten willen niet dat jij hen het verhaal vertelt; ze willen zélf vertellen. Ze willen de held in hun eigen verhaal zijn. En laat een klant nou het belangrijkste deel zijn dat je van je merk kan hebben. Klanten vormen samen het merkt, waardoor het bedrijf ademt.

"People do not buy goods and services. They buy relationships, stories and magic."

- Seth Godin

Hét probleem van jouw klant

In de digitale wereld waarin wij leven zijn klanten machtiger dan ooit. Om het probleem van jouw ideale klant te achterhalen moet je jouw ideale klant beter leren kennen. Denken jouw klanten dat ze geen probleem hebben? Maak ze dan bewust van een probleem. Gebruik je expertise en ervaring door ze te wijzen op een risico dat ze nu lopen. Want alleen klanten die zich bewust zijn van een probleem, willen een oplossing.

Geef je klanten de credits!

Je helpt al je klanten met al je kennis, instrumenten en consultants, maar je hoort altijd hen de credits en het podium te geven. Klanten die de eer van het geslaagde project krijgen, zijn niet alleen trots, maar zullen dit ook sneller delen met hun contacten op social media.

"The key is, no matter what story you tell, make the buyer the hero."

- Chris Brogan
content schrijven

Aan de slag met het schrijven van jouw eigen super aantrekkelijke content marketing!

Maar hoe moet ik nu beginnen?

Nu gaan we aan de slag met een stappenplan voor het maken van super aantrekkelijke content

Analyseer de resultaten van je huidige marketingactiviteiten

Vanuit het niets opeens een super aantrekkelijke content bedenken/maken is lastig. Luister goed naar je klanten. Zijn ze blij met jouw manier van communicatie? Welke signalen geven zij af? Zijn ze loyaal? Worden ze wijzer van jouw content? Analyseer de resultaten van je huidige marketingactiviteiten.

Omschrijf je doelstellingen

Vaak wil je meerdere dingen tegelijk, maar wat wil je écht? Het is belangrijk om prioriteiten te stellen. Jouw keuze hierin is namelijk grotendeels bepalend voor de contentstrategie en voor de wijze waarop jij je doelgroep gaat benaderen. Maak een lijstje en streep hierop puntjes weg totdat je maximaal twee doelstellingen overhoudt.

Hier een paar voorbeelden om je op weg te helpen:

  • Het verhogen van klanttevredenheid
  • Het genereren van meer leads
  • Betrokkenheid van klanten vergroten
  • Het verhogen van conversies
  • Beschrijf je doelgroepen

    Aan wie lever jij je diensten en producten of wie kan iets voor jou betekenen? Je kunt veel leren van je huidige klanten, waarom zijn ze nou eigenlijk klant bij jou? Zij vormen het hart van jouw doelgroep. Vraag ze wat zij nou graag verbeterd zouden willen zien. Waarmee kan jij ze nog beter van dienst zijn? Wat kan jij eraan doen om hun leven nog aangenamer te maken? Vragen staan altijd vrij. Door middel van hun hulp kun je je doelgroep vrij goed beschrijven, maar het gaat nog dieper.

    Bepaal je persona’s

    Er zijn verschillende soorten klanten. Ontdek stuk voor stuk waar zij van houden. Doordat je steeds specifieker kan beschrijven wat je doelgroep is, merk je dat je langzaam een persoon aan het creëren bent. Een ambassadeur voor jouw doelgroep. Dit noem je een buyer persona.

    Door middel van dit buyer persona kun je makkelijker op willekeurig gestelde vragen antwoorden, zoals:

  • Zijn ze nieuwsgierig?
  • Zouden ze vrienden van je kunnen zijn?
  • Vinden ze het leuk om met jou te praten
  • Welke media gebruiken ze?
  • Het in kaart zetten van je vakbroeders

    Natuurlijk weet je wie jouw belangrijkste concurrenten zijn. Maar hoe zetten zij zich in de markt? Heb je al eens onderzocht wie nou de echte outsiders zijn in jouw branche? Elk bedrijf heeft een eigen specifiek en uniek vermogen. Hoe uiten zij deze? Dit kan zijn op social media, via blogs, radio of helemaal niet.

    Achterhaal de activiteiten van je vakbroeders. Wat is hun verhaal en wat valt hierin op? Wat maakt jou jaloers? Deze puntjes kan je gebruiken voor jouw eigen content marketing.

    Vertel jouw verhaal

    Zoals je al eerder in deze blog gelezen hebt is het belangrijk om jouw eigen verhaal te vertellen. Waarom doe je wat je doet? Wat maakt jouw organisatie, dienst of product nou anders dan andere?

    1. Schrijf op waarom jouw doelgroep voor jou moet kiezen
    2. Vertel aan je virtuele buyer persona wet welke boodschap jij de wereld zou veroveren
    3. Maak die boodschap relevant, is alles echt relevant?
    4. Neem een paar dagen afstand en schrijf dan jouw verhaal op

    Dan is het tijd voor de belangrijkste stap!

    Door jouw verhalen op verschillende platformen te delen, houd je mensen geïnteresseerd in jouw content. Het begin is altijd moeilijk, maar content marketing vereist doorzettingsvermogen en de overtuiging dat je met content verschil kunt maken. Wij helpen jou je online content naar een hoger niveau te brengen, zodat je website gaat converteren als een malle!

    Samen de digitale wereld verkennen?

    Kom in contact →