Ontwerpen in de wereld van morgen

Van website ontwikkeling voor één beeldscherm, naar website ontwikkeling voor 100 schermen!


Bert Boersma

Het eenvoudige leven van een internetbureau

Er was eens… een wereld waarin internetbureaus websites ontwikkelden voor één type computerscherm. *Zucht*… Toen was de wereld voor ons, websitemakers, nog zo lekker makkelijk en duidelijk.

We neme een leeg Photoshop kader en ontwerpen een website. De website wordt samen met de klant doorgenomen en vervolgens wordt het ontwerp uitgewerkt in tabellen met html/css, en voilà. Website bezoekers kunnen vanuit het WWW naar jouw digitale visitekaartje!

Het feit dat je een website had was al heel wat, en van concurrentie was nauwelijks sprake. Ja, vroeger was… vul maar in :).

internetbureau innoveren

Deze flinke jongen heeft bij de oudere garde jaren op het bureau gestaan.

En toen kwam…

De digitale revolutie. Een grote golf aan innovatie, verschillende schermen enz. De mens maakt steeds sneller beslissingen, wordt kritischer en vooral de spanningsboog verdwijnt met alle prikkels die we op een dag hebben.

Bekijk je s ’ochtends nog op je mobiel een website op zoek naar een nieuwe trui. Die avond zit je lekker op de bank met je laptop om deze trui dan ook maar te bestellen. Content lezen is voor traditionele mensen (zoals jij 😉) en zonder ondersteuning van (bewegend) beeld is dat voor de nieuwe generatie ‘not done’.

Hoe kunnen internetbureaus deze verandering overbrengen?

In de afgelopen jaren hebben veel internetbedrijven geworsteld met deze verandering. Wij als internetbureau vonden het ook lastig om onze klanten duidelijk te maken dat een website ontwikkelen meer is dan een plaatje maken, om deze vervolgens te bouwen.

Een website is een flexibele digitale uiting met content die toegankelijk moet zijn vanaf vele apparaten, browsers en besturingssystemen, van vandaag de dag.

Hoe kunnen we de unieke positionering van jouw organisatie zo effectief mogelijk vertalen naar online? Zodat je als organisatie je unieke verhaal kan vertellen. Dit, omdat je gevoel wilt overbrengen met behulp van verschillende content. Hoe kunnen we online een stijl neerzetten die aansluit bij de identiteit van jouw organisatie, en die er op elk online device er goed uitziet?

En niet onbelangrijk. Hoe kunnen we onze klanten meekrijgen om verder te kijken dan hun eigen laptop- of mobiele scherm 😉.

Apparaten waar een internetbureau rekening mee moet houden

Een fractie van de verschillende apparaten die toegang hebben tot jouw website. bron

"We're tasked with making interfaces for more users in more contexts using more browsers on more devices with more screen sizes than ever before."

- Brad Frost

Onze uitkomst

Bij MediaSoep beginnen we met de content. Omdat de juiste inhoud dé aanleiding is waarom websitegebruikers op jouw website terecht komen. Nu is dit nog vaak op basis van een geschreven zoekopdracht in Google. Maar het duurt niet lang meer voordat we al pratende surfen over het internet.

Wij zien in dat hoogwaardige, goed doordachte content het succes van jouw website voor 90% bepaalt. Met content bedoelen we: tekst, website-elementen, afbeeldingen en bewegend beeld.

Vanuit alle verzamelde content-elementen maken we de vertaalslag richting de te bouwen website. Deze manier van werken is geïnitieerd door webdesign-guru Brad Frost. Hij noemt het Atomic design.

content stijlgids internetbureau mediasoep

Het content-elementen board als de digitale huisstijlgids.

Tijdbesparing

Deze werkwijze zorgt ervoor dat verschillende afdelingen binnen een project effectief kunnen samenwerken. We kunnen in minder tijd méér bereiken, zo schrijft Frankwatching in dit artikel.

Een tweede groot voordeel van deze werkwijze is dat ook doorontwikkelen van jouw online uitingen een stuk sneller gaan. Dit, zonder verlies van de unieke identiteit van jouw organisatie in de online uitingen.

Optimale gebruikservaring

En niet minder belangrijk, het resultaat van deze werkwijze is dat websites zich optimaal aanpassen aan de veelzijdigheid aan beschikbare digitale apparaten. Digitale apparaten van nú, maar óók die van morgen! Daarom ontwikkel je aan een optimale web-ervaring voor jouw (potentiële) klanten.

Kunnen de web-uitingen van jouw organisatie nog mee met de tsunami aan digitalisering?